Razum je za razumne, a nerazum za nerazumne, pa će razumni znati prepoznati postupke, razuma od nerazuma, jer je to blagodat Božija!
- Dobar čovjek treba biti, ali
ako te dobrota u krajnost vodi, pa radi dobrote radiš ono što ti je zabranjeno
da radiš, na štetu svoju, ili štetu
drugoga, onda to više nije dobrota tvoja, nego šteta tvoja.
- Oprost je dobar i pohvalan, ali
i oproštaj ne smije u krajnost ići, pa da oprostiš ono što nije za oprost, već za upozorenje i kritiku,
jer bi u suprotnom tvoj oprost mogao biti podstrek, onome kome si oprostio, da opet učini što je učinio, ili čak da
opraštaš onome koji istu grešku stalno
ponavlja, pa oprost traži. U ovakvim slučajevima tvoj oprost se može
zloupotrijebiti, pa i ismijati, jer mu se ne pridaje nikakav značaj.
- Pouzdan trebaš biti, u riječima i djelima, i čuvati trebaš ono što ti je povjereno na čuvanje, ali nesmiješ
biti saučesnik onome ko drugom štetu
čini, jer to nije pouzdanost, već neprijateljstvo i zlo.
- Ponos i umišljenost su
pokudjeni, ali sve ono što prelazi normalnost u onome što ti je dozvoljeno, jer
sve što budeš radio ono što će te poniziti kao čovjeka, te vodi u grijeh, pa moraš
znati granicu „ponosa“, zavisno od situacije i potrebe.
- Smatrati sebe najpametnijim, je
krajnost tvog neznanja, jer to onda nije pamet već umišljenost, a umišljenost
veća od tvog znanja, je zabluda, pa se čuvaj te krajnosti. Medjutim, ovdje se
oprezan mora biti, jer mnogi čovjeka „slome“ u onome u čemu je u pravu,
ubijedivši ga da on ne može biti sam „pametniji“ od većine. U ovakvom slučaju moraš nepokolebljiv biti, i braniti riječ istine, ako si siguran u ono što zastupaš, bez obzira na
mišljenje mase, jer pamet nije u masi, već u znanju koje ti Bog daje. Snaga
vjere je u nepokolebljivosti vjernika, i
odlučnom držanju, da brani istinu od laži, kako pred pojedincem tako i masom. U
ovakvom slučaju, ti moraš upozoriti da
tvoj postupak nije dokazivanje „pameti“ i hvalisavosti, već da je tvoj
stav i tvoja riječ, potvrda istine, i da
ustraješ u tome.
- Ono čega ima malo, vrednije je
od onoga čega ima više, ako to što je više, nije ispravno u postupcima svojim.
Zato, nemoj nastojati da slijediš nečije
postupke, i nečije mišljenje, jer to i drugi rade, onda ti nećeš raditi po
svojoj pameti, već po tudjoj, u kom slučaju bi mogao biti zaveden u pogledu
želja svojih, i ustanovićeš da je
bolji jedan ružin pupoljak, nego
livada korova, kad ti možda kasno bude.
No comments:
Post a Comment